Svenskarnas krav på kontorstoaletten – fräsch doft, avskild och gott om papper

I en ny undersökning har hygienleverantören Katrin kartlagt hur svenskarna ser på offentliga toaletter. När det kommer till arbetsplatsens toalett är det framförallt viktigt att det finns gott om toalettpapper, pappershanddukar och att den ligger avskilt. En trevlig toalett på arbetet uppfattas dessutom som att ledningen bryr sig om sina anställda.

Hygienleverantören Katrin har i sin senaste undersökning frågat 3 500 personer från sju europeiska länder om deras syn på allmänna toaletter. När det kommer till jobbtoaletten tycker svenskarna att det viktigaste är att det finns gott om toalettpapper, pappershanddukar och att den ligger avskilt. Nära hälften tycker dessutom att det är mycket viktigt att det doftar fräscht.

Minst viktigt är det att kontorstoaletten har fin inredning och att det finns mysiga inslag som färska blommor och musik. Undersökningen visar också att kvinnor är de som i störst utsträckning värdesätter att toaletten ligger avskilt samt att det doftar fräscht. Nära sex av tio, 58 procent, av kvinnorna tycker att det är mycket viktigt att toaletten ligger avskilt. Något färre, 55 procent, tycker också att det är mycket viktigt att det doftar fräscht. Motsvarande siffror för männen är 46 respektive 37 procent.

En fin toalett uppfattas som omtanke
En majoritet av svenskarna anser att en trevlig toalett på arbetet visar på att företagets ledning bryr sig om sina anställda. Kvinnor värderar detta något mer än män, 98 procent av kvinnorna och 94 procent av männen håller helt eller delvis med i påståendet om att en fin arbetstoalett visar på omtanke.

– Det är tydligt att en välstädad och fräsch toalett med gott om papper är viktigt för svenskarna på arbetet. Just toaletten eller toalettbesöket är det få som av naturliga orsaker vill tala närmre om med andra, det är något som bara ska finnas där och alltid vara i gott skick. Jag tror att arbetsgivare gör klokt i att investera i företagets toaletter, det gör mycket för välbefinnandet under arbetsdagen och visar på hög hänsyn för företagets anställda, säger Kajsa Rynman, marknadschef för Katrin.

För dig som jobbar med hygien: