Ekkel lukt, dårlige lås og mangel på papir: Hva får deg til å snu i døren?

De fleste har en eller annen gang vært nødt til å besøke et offentlig toalett som var alt annet enn innbydende. Ekkel lukt, dårlig renhold og mangel på toalettpapir er grunnene til at nordmenn flest snur på hælen. Mange irriterer seg også over at det koster penger å gå på toalettet, og at det er tomt for såpe. Det viser Toalettrapporten 2016, en undersøkelse foretatt av hygieneleverandøren Katrin.

Det er mye nordmenn irriterer seg over når de besøker et offentlig toalett. Aller verst er dårlig renhold, det sier sju av ti. Også manglende toalettpapir og dårlig lukt irriterer. Et skittent toalett er også det som får flest nordmenn til helt å unngå å besøke et offentlig toalett.

– At nordmenn ønsker hele og rene offentlige toalett overrasker oss ikke. Det er noe vi har visst lenge, og som vi daglig arbeider for å innfri. Toalettrapporten er et skritt i dette arbeidet. Vi ønsker ganske enkelt å hjelpe mennesker med å forstå hvor viktig det er å holde toalettene rene og dermed få en sunnere og hyggeligere hverdag, sier Kajsa Rynman, markedssjef i Katrin.

Kvinner mer krevende enn menn
Toalettrapporten 2016 viser også at det er store forskjeller i hva henholdsvis kvinner og menn ergrer seg over når de besøker et offentlig toalett. Flere kvinner blir opprørt hvis toalettpapiret er slutt eller toalettet mangler sete. Det er også flere kvinner som synes det er negativt hvis det offentlige toalettet mangler klesknagg eller det er slutt på såpen. Men begge kjønn er enige om at skitne toaletter er det mest irriterende.

– Det er selvsagt naturlig at kvinner og menn svarer ulikt. Kvinner har større behov for å tørke seg etter toalettbesøket og må også sette seg ned, mens menn kan la være å sitte og delvis også å tørke seg. Men vi vet også at menn slurver mer med håndvasken, og det er kanskje derfor kvinner etterspør såpe i høyere grad, sier Kajsa Rynman, markedssjef i Katrin.

Dette får nordmenn til å snu i toalettdøren – Topp 5

1. Toalettet var ikke rengjort                                     71 %

2. Det var tomt for papir                                            53 %

3. Det luktet ekkelt                                                      44 %

4. Det kostet penger å bruke toalettet                     44 %

5. Låsen virket ikke                                                      41 %

For nærmere informasjon ta kontakt med:
Peter Larsson, pressekontakt
E-post: peter@agency.se
Tlf.: +46 736 64 04 48

Kajsa Rynman, markedsjef Katrin, Skandinavia
E-post: kajsa.rynman@metsagroup.com

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av undersøkelsesselskapet GfK Norm. Totalt svarte rundt 1000 nordmenn på spørsmål om vaner, synspunkter og atferd på offentlige toaletter. Undersøkelsen er statistisk sikker og landsrepresentativ.