Dårlig lugt, dårlige låse og manglende papir: Det får danskerne til at vende om i toiletdøren

De fleste har på ét eller andet tidspunkt været nødt til at besøge et offentligt toilet, der har ladet meget tilbage at ønske. Dårlig lugt, ringe rengøringsstandard og manglende toiletpapir er de årsager, der har fået flest danskere til at vende om i døren. Mange bliver også irriterede, når toiletbesøget koster penge, og når der ikke er mere sæbe. Det viser Toiletrapporten 2016, som er en undersøgelse foretaget af hygiejneleverandøren Katrin.

Der er mange ting, som danskerne bliver irriterede over, når de besøger et offentligt toilet. Det allerværste er snavs – det svarer syv ud af ti. Også dårlig lugt og manglende toiletpapir irriterer. Et beskidt toilet er det, der får flest danskere til helt at fravælge et besøg på et offentligt toilet.

– At danskerne vil have et helt og rent offentligt toilet er ikke noget, der kommer bag på os. Tværtimod er det et ønske, som vi har kendt til længe, og som vi hver dag arbejder for at opfylde. Det skal toiletrapporten bidrage til. Vi vil helt enkelt hjælpe folk med at forstå, hvor vigtigt det er at holde toiletterne rene og dermed skabe en friskere og gladere hverdag, siger Kajsa Rynman, som er markedschef hos Katrin.

Kvinder mere krævende end mænd
Toiletrapporten 2016 viser også, at der er stor forskel på, hvad henholdsvis mænd og kvinder irriterer sig over på et offentligt toilet. En større andel af kvinderne finder det irriterede, når der ikke er mere toiletpapir, eller hvis der ikke er noget toiletbræt. Der er også en større andel af kvinderne, der bliver irriterede, når det offentlige toilet ikke har en knage, eller når der ikke er mere sæbe. Begge køn er dog enige om, at snavsede toiletter er det, der er mest irriterende.

– Forskellene mellem kvindernes og mændenes svar er af naturlige årsager ganske indlysende. Kvinder har et større behov for at tørre sig efter toiletbesøget og er desuden nødt til at sidde ned, mens mændene både kan lade være med at sidde ned og i visse tilfælde kan undlade at tørre sig. Vi ved også, at mændene sjusker mere med at vaske hænder, og måske er det netop derfor, at kvinderne i højere grad efterspørger sæbe, siger Kajsa Rynman, som er markedschef hos Katrin.

Det får danskerne til at vende om i toiletdøren top 5

1. Der var ikke gjort rent på toilettet 71 %
  2. Der lugtede for ulækkert på toilettet 60 %
  3. Der var ikke noget toiletpapir 52 %
  4. Låsen virkede ikke 33 %
  5. Det kostede penge at benytte toilettet 31 %

For yderligere information, kontakt:
Peter Larsson, pressekontakt
E-mail: peter@agency.se

Kajsa Rynman, markedschef for Katrin, Skandinavien
E-mail: kajsa.rynman@metsagroup.com

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er gennemført af analysevirksomheden GfK Norm. I alt svarede cirka 1.000 danskere på spørgsmål om deres vaner, meninger og adfærd på offentlige toiletter. Undersøgelsen er statistisk sikker og landsrepræsentativ.