Danskernes krav til kontorets toilet – frisk duft, afsides og rigeligt med papir

I en ny undersøgelse har hygiejneleverandøren Katrin kortlagt danskerne syn på offentlige toiletter. Når det gælder arbejdspladsens toilet, er det frem for alt vigtigt, at der er rigeligt med toiletpapir og papirhåndklæder, og at det ligger afsides. Et behageligt toilet på arbejdspladsen opfattes desuden som et tegn på, at ledelsen tænker på sine medarbejdere.

Hygiejneleverandøren Katrin har i sin seneste undersøgelse bedt 3.500 personer fra syv europæiske lande om deres syn på offentlige toiletter. Når det gælder arbejdspladsens toilet, synes danskerne, det vigtigste er, at der er rigeligt med toiletpapir og papirhåndklæder, og at det ligger afsides. Kun en fjerdedel synes dog, at det er meget vigtigt, at der dufter rent og frisk.

Det, der er mindst vigtigt, er at kontorets toilet er pænt indrettet, og at der er hyggelige indslag som friske blomster og musik. Undersøgelsen viser også, at kvinder er dem, der i størst udstrækning sætter pris på, at toilettet ligger afsides, mens mændene godt kan lide, at der dufter rent og frisk. Næsten seks ud af ti, 59 procent, af kvinderne synes, at det er meget vigtigt, at toilettet ligger afsides. Det tilsvarende tal for mændene er 53 procent.

Et fint toilet opfattes som omtanke
Et flertal af danskerne mener, at et behageligt toilet på arbejdspladsen er et bevis på, at virksomhedens ledelse tænker på sine ansatte. Dette er der lidt flere kvinder end mænd, der mener – henholdsvis 97 af kvinderne og 91 procent af mændene er helt eller delvis enige i påstanden om, at et pænt toilet på arbejdspladsen er et tegn på omtanke.

– Det er tydeligt, at et rent og pænt toilet med rigeligt papir er vigtigt for danskerne på arbejdspladsen. Af naturlige årsager er der ikke ret mange, der har lyst til at diskutere lige netop toiletter eller toiletbesøg med andre – det er bare noget, der skal være der og altid være i god stand. Jeg tror, at arbejdsgivere gør klogt i at investere i virksomhedens toiletter – det gør meget for medarbejdernes velbefindende under arbejdsdagen, og det er et bevis på, at der tages stort hensyn til virksomhedens medarbejdere, siger Kajsa Rynman, markedschef for Katrin.

Til dig, som arbejder med hygiejne: